tisdag 20 september 2011

Provet på fredag

Del ett innebär att känna till, och kunna vad, nationalism, konservatism, socialism och liberalism är.
Del två handlar om utvecklingen under 1700- och 1800-talet avseende migration, maktförhållanden och levnadsvillkor. Samt hur de samverkar med de olika ideologierna.
För betygen A och B innebär det väl underbyggda resonemang, och inte bara tyckande. För betyget E räcker mer grundläggande kunskaper inom båda delarna.

En fråga jag ställt mig själv är vad som händer om jag går igenom allt detta i detalj. För egentligen kan jag ju berätta exakt vad som skulle vara ett A-svar. Då skulle eleverna kunna memorera in ett mycket bra svar. Det är ju det jag vill ha så varför inte? Då tänker de inte själva säger nån, men alla är inte mogna för det än. Ska de få lägre betyg då? För är det inte så att allt ändå måste någon stans memoreras? Helt nytt tänkande har inte jag heller (för det mesta). Läroböckerna är heller inte värst bra med tanke på de högre betygen anser jag.
Tacksam för alla synpunkter på detta resonemang. Skicka dem  per mejl, telefon eller kom till skolan och prata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar